Zzz… Ingen skønhedsdronning uden skønhedssøvn

Zzz… Ingen skønhedsdronning uden skønhedssøvn. Her er nogle af de mange fordele, som kommer med (den rigtige mængde) søvn:

Humøret går ikke bananas!

Her er jeg særligt hårdt ramt, hvis jeg ikke får nok timer under dynen. Jeg bliver et søvnmonster af kaliber – sur og umulig at være i nærheden af. Og sådan er der mange der bliver, når de ikke får sovet nok. Det bilder jeg i hvert fald mig selv ind – at det ikke kun er mig :-). Den rette mængde søvn hjælper derimod til et mere stabilt humør, bedre koncentrationsevne og selvfølgelig mere energi til de daglige gøremål.

Dugfrisk hud

Imens man sover regenererer huden, således at man, som den skønhedsdronning man nu engang er, kan få lov at vågne op til en klar og strålende hud. Huden kvitterer altså med et plus på skønhedskontoen, hvis man får nok timer i kassen. De nætter man så ikke får nok søvn står det lidt mere grelt til. Ja.. Vi kender det vidst allesammen. Ikke sandt? De dage der følger de søvnløse nætter, ser man bare ikke særlig lækker og frisk ud. De velkendte mørke rande under øjnene dukker frem fra dybet, men huden kan også fremstå mere trist og grå, fordi den ikke har fået nok tid til at regenerere i løbet af natten. Det er selvfølgelig alt sammen noget en god omgang makeup kan klare, men er det ikke bedre med den ægte vare? TIDLIGT i seng i aften! 🙂

Appetitten går heller ikke bananas!

Der er bedre styr på stofskifte og appetit, når kroppen har fået den rette mængde hvile. Appetitten bliver gerne større, når man har sovet for lidt,  fordi kroppen kører på et lavt energiblus og forsøger at hente energi ind udefra. Så vidt jeg har forstået skyldes det, at kroppen er i underskud af hormonet leptin, der regulerer vores appetit. Derfor kan for lidt søvn i en længere periode også føre til uønsket vægtøgning.

God søvn = sundhed

Både den fysiske og mentale sundhed bliver bedre hvis man sover godt og nok om natten. For lidt søvn kan tilgengæld forværre den generelle sundhed betragteligt. For det første bliver immunforsvaret svækket af for lidt søvn, fordi kroppen bliver dårligere til at danne visse stoffer, som har betydning i forhold til bekæmpelse af infektioner. For det andet kan for lidt søvn føre til stress, ligesom stress kan føre til for lidt søvn – det kan hurtigt blive en grim cirkel :-(.

Den optimale søvn

Det er meget individuelt hvor meget søvn man har brug for. Dog ligger behovet som regel indenfor 7-9 timer. Man kan eventuelt prøve sig lidt frem og mærke efter, hvor mange timers søvn der skal til for at man er den bedste, sundeste, gladeste og smukkeste udgave af sig selv. Selvfølgelig er der også mange andre faktorer, der spiller ind i forhold til mental og fysisk sundhed, men søvnen er et vigtigt punkt som mange overser. Der kan selvfølgelig også være perioder, hvor man af helt naturlige årsager ikke får sovet nok, enten grundet små børn eller sygdom, men det er helt sikkert det værd, at forsøge at komme tilbage på søvn-sporet så hurtigt som muligt igen.

Her sover jeg 😀