Yoga for alle

Jævnfør det her indlæg, så tror jeg virkelig, at verden ville være fyldt med bedre og gladere mennekser, hvis alle lavede lidt yoga engang imellem. Bare en gang om ugen – det giver SÅ meget godt.

Der findes mange forskellige typer yoga, som alle er meget(!) forskellige. Alle slags yoga har fokus på krop og sind, men nogle former har mere fokus på det ene, andre det andet. Alle slags yoga kan være dejlige og givende på hver deres måde, men som oftest er der én af formerne, som man falder for og bliver ved med at udøve. Mine favoritter er helt klart Hatha yoga og Yin yoga, men jeg har planer om at forbedre mig selv inden for Ashtanga i den kommende sæson.

Hatha 

Hatha yoga er en af de mest klassiske yogaformer. Der er fokus på at skabe en naturlig balance i krop og sind; Ha betyder sol og tha betyder måne – det er sol og måne, yin og yang, lys og mørke man arbejder med og forsøger at skabe balance i. Hatha yoga har fokus på dualitet og er derfor både fysisk og meditativ. Man sigter mod at skabe balance mellem det aktive og det passive. Det er en yogaform, der passer til alle og det er et rigtig godt sted at starte, hvis man er nybegynder. Her kan man lære nogle af yogaens klassiske stillinger, og blive bedre til at skabe ro i sindet ved hjælp af åndedrætsøvelser.

Ashtanga Vinyasa

Ashtanga vinyasa yoga er en mere dynamisk og fysisk krævende form for yoga. Her er der fokus på at udvikle fysisk og mental styrke, samtidig med, at der rettes op på fysiske ubalancer. Denne type yoga er god for dem, der gerne vil have lidt mere fysisk aktivitet og sved på panden.

Yin

Yin yoga er en helt utrolig blid men samtidig udfordrende(!) form for yoga. Her er der fokus på rolige og lange stræk, og man ligger ofte 5-10 minutter i hvert stræk. Det er en meditativ praksis, som har fokus på at styrke, strække og afspænde bindevævet. Formålet hermed er, at blive bedre til at give slip og acceptere øjeblikket som det er. Mange oplever at blive følelsesmæssigt påvirket af denne type yoga, fordi der løsnes op for gamle som nye spændinger og fordi der gives slip. Man kan med fordel kaste sig ud i Yin yoga hvis man har gennemgået et sygdomsforløb eller går igennem en svær følelsesmæssig tid. Yin yoga er også rigtig god at kombinere med en af de andre typer yoga.

Iyengar

Iyengar yoga er en krævende og dynamisk form, som udspringer af Hatha yoga. Her er der især fokus på at udføre stillingerne korrekt. Der sigtes mod at opnå styrke, balance, udholdenhed, smidighed og generelt velbefindende. Der bruge ofte redskaber i denne type yoga som eksempelvis blokke eller pøller. Både så øvelserne udføres korrekt, men også så man kan blive længere i stillingerne og opbygge udholdenhed.

Acroyoga

Acroyoga er en nyere form for yoga, som kombinerer yoga, thaimassage og akrobatik. Det er en mere legende form for yoga, som udføres med en makker – derfor er der også et relationsorienteret element i denne type yoga. Man laver næsten alle øvelserne i par og sigter mod at føle sig forenet med sig selv og med hinanden. Det er en meget anderledes form for yoga, som er god for alle legesyge yogaudøvere eller for dem der gerne vil prøve noget nyt.

Bikram 

Bikram yoga er en form for Hatha yoga, som udføres i 40 graders varme. Det er en fysisk krævende form for yoga – både på grund af øvelserne og varmen. Varmen gør kroppen og musklerne ekstra varme, så man kan komme dybere i stillingerne og i strækkene – men pas på! man kan hurtigt komme til at overstrække i denne type yoga, hvilket på ingen måde gavner kroppen. Bikram yoga er god til at udrense kroppen og til at udfordre udøveren fysisk og mentalt.

 

Namasté